اخبار و رویدادها

news photo

آشنایی با خواص مشهورترین پنیر های ایرانی وخارجی

پنیر گودا: معروف ‌ترین پنیر نیمه سفت دنیا و هلندی‌ الاصل كه بیشتر برای تهیه پیتزا، لازانیا، سالاد، صبحانه، سوپ، سس و گاهی هم شیرینی استفاده می ‌شود، پنیر گودا است. گودا از انواع پنیر‌های نیمه سخت است. به طور معمول رسیدن آن دو تا پنج ماه طول می ‌کشد. در آب نمک نگهداری می ‌شود و محتوی چربی آن 40 تا 52 درصد است.

پنیر پارمسان :قدیمی ‌ترین و معروف ‌ترین پنیر ایتالیایی است. لااقل 8 ماه طول می‌ كشد تا این پنیر را درست كنند اما ارزش غذایی هر كیلوی آن معادل 24  كیلو شیر تازه است.
غنی ‌ترین پنیر از نظر پروتئین بوده و به دلیل كم ‌چرب و سهل‌الهضم بودن، برای افراد مسن و ورزشكار بسیار مفید است. پنیر نرسیده پارمسان را به عنوان پیش غذا و پنیر رسیده را هم به صورت رنده یا پودر شده به عنوان چاشنی در برنج و سوپ استفاده می‌ کنند.

پنیر موزارلا: اولین بار در ایتالیا تولید شده است و جزو پنیر‌های كِشدار و با طعم ملایم به حساب می ‌آید. هنگام بریدن آن، آب پنیر سفید رنگ و با اسانس شیر تخمیر شده از آن تراوش می ‌كند به همین دلیل جزو پنیر‌های تازه است. از سوی دیگر باید در یخچال نگهداری شود چون خاصیت ذوب شدن دارد و برای پخت غذاهای ایتالیایى مورد استفاده قرار می ‌گیرد مانند لازانیا و پیتزا و هنگام پخت و پز حالتی كشدار از خود نشان می ‌دهد كه معمولا برای افراد بسیار مطلوب است.

پنیر خامه‌ای: یكی از خوش ‌خوراك ‌ترین پنیرها است. نوعی پنیر سفید نرم كه طعم ملایمی دارد و ویژگی اصلی ‌اش داشتن میزان چربی و رطوبت بالاست. در واقع برای درست كردن آن از شیر پُرچرب و خامه استفاده می ‌كنند و نمی‌ گذارند پنیر به دست‌آمده، بماند تا به اصطلاح رسیده شود.

پنیر لیقوان وتبریز:ویژگی اصلی این پنیرها استفاده از شیر كامل و غیرپاستوریزه است كه همین نكته آن ها را به تب مالت پیوند می‌ دهد.

 پنیرچدار: در پنیر چدار مقادیر کمی ‌نمک، خامه تازه یا ‌ترش افزوده می ‌شود. خانواده پنیر چدار یكی از خانواده ‌های پنیرهای نیمه سخت یا سخت است كه دلمه آن بریده شده، به آرامی ‌حرارت می ‌بیند تا به شكل یك توده انباشته شده بدل ‌شود. این دسته از پنیرها عمر ماندگاری کوتاه و محتوی چربی آن ها 50 درصد و طعمی‌ شبیه خامه دارند.

پنیر فیلا فیلا یا پنیرپیتزا انگلیسی: فیلا فیلا به معنای كشدار بودن، نوعی پنیر عمل‌آوری شده پیتزا است. این پنیر خواص بهتری نسبت به سایر پنیرهای پیتزا دارد. پنیر فیلافیلا از خاصیت ذوب بسیار استثنایی برخوردار بوده و به راحتی روی پیتزا پخش شده و به هیچ وجه آب نمی ‌اندازد.

تاریخ نشر خبر: ۰۵ مهر، ۱۳۹۵