اخبار و رویدادها

news photo

هر آنچه در مورد بیسکوییت وانواع آن باید بدانید

مزایای بیسکویت نسبت به دیگر محصولات مشابه (کیک، کلوچه و…) این است که ‌چون غالب میکروارگانیسم‌ها در حضور رطوبت امکان رشد دارند و رطوبت بیسکویت بسیار پائین و معمولاً کمتر از ۳ درصد می‌باشد، به همین دلیل در بیسکویت نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده نیست و در مقایسه با محصولات مشابه در آن از هیچ‌نوع ماده نگهدارنده‌ای استفاده نمی‌شود و همین امر سالم‌تر بودن بیسکویت را اثبات می‌نماید. اما مسئله وجود افزودنی‌های طعم‌دهنده همچنان به قوت خود باقی است ویتامین و وموادمعدنی موجود در بیسکویت: عبارت است از ویتامین‌های محلول در چربی شامل A.D.E.K, و مواد معدنی نیز شامل سدیم، کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و روی می‌باشد. همچنین منبع خوبی از نیاسین، دیگر ویتامین‌های گرو B، پروتئین و فیبر‌ها نیز می‌‌باشند. همچنین دارای مقدار زیادی چربی و کالری هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان که قادر به جلوگیری از سرطان، دیابت و سفت شدن مفاصل (آرتروز) می‌‌باشد. بیسکویت‌ها، پرکالری بوده و در هر صد گرم آنها ۳۳۰ کیلوکالری انرژی نهفته است. البته این میزان در بیسکویت‌های کرم‌دار و شکلاتی بیشتر است. یکی از خاصیت‌های خوب بیسکویت، ماندگاری بالای آن است. این محصول به دلیل قطر کم، بخوبی پخته و به دلیل رطوبت پایین دچار کپک زدگی و فساد میکروبی زودرس نمی‌شود. روغن به کاررفته در این محصول نیز از نوع روغن مخصوص قنادی بادرجه اشباع بالاست و ساختار آن باروغن‌های خانگی متفاوت است بیشتر بیسکویت‌ها، پرکالری و در هر صدگرم آنها ۳۳۰ کالری انرژی نهفته است. البته این میزان در بیسکویت‌های کرم دار و شکلاتی بیشتر است. بیسکویت‌هایی که با آرد گندم تهیه می‌شود برای کودکان کمتر از هفت ماه توصیه نمی‌شود. عوارض مصرف این خوراکی برای کودکان سه چهار ماهه می‌تواند به شکل آلرژی به گندم و اسهال‌های مزمن تظاهر کند. بیسکویت گندم برای مبتلایان به سلیاک (اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی) و انواع شکلاتی آن برای کودکان بیش فعال توصیه نمی‌شود.

بیسکویت کرم دار: بیسکویت های کرم دار، از پرکالری ترین و چرب ترین بیسکویت ها هستند. معمولا هر عدد از این بیسکویت ها از ۲ بیسکویت و یک لایه خامه پرچرب تشکیل شده اند. بنابراین مصرف آنها به هیچ وجه به افرادی که چربی یا قند خون دارند، توصیه نمی شود. افرادی هم که از اضافه وزن و چاقی رنج می برند باید تا حد امکان دور بیسکویت های کرم دار را خط بکشند، اما کسانی که لاغری مفرط دارند و می خواهند کمی وزنشان را بالا ببرند، می توانند با چای عصرانه شان، یکی دو عدد از این بیسکویت های کرم دار را هم میل کنند .

بیسکویت سبوس دار: انواع بیسکویت های سبوس دار، از آرد کامل تهیه می شوند و به همین دلیل هم فیبر آنها از سایر بیسکویت ها بیشتر است. فیبر بیشتر بیسکویت های سبوس دار باعث شده است متخصصان تغذیه، مصرف یک تا دو عدد از آنها را به عنوان عصرانه یا سایر میان وعده ها، به افرادی که قصد کم کردن وزن دارند، توصیه کنند. البته ناگفته نماند که بیسکویت های سبوس دار هم دارای کالری هستند و مصرف بیش از اندازه آنها هم باعث بالا رفتن وزن می شود.

بیسکویت های شکلاتی :بیسکوییت های شکلاتی هم مانند بیسکویت های سبوس دار، کالری و قند فراوانی دارند. افراد چاق و مبتلا به دیابت، باید مصرف بیسکویت های شکلاتی را در رژیم غذایی شان بسیار محدود کنند. معمولا بدغذاترین بچه ها هم عاشق بیسکویت های شکلاتی هستند بنابراین مادران آنها می توانند برای تشویق فرزندشان به خوردن غذاهای مفید یا میوه و شیر عصرانه ، یک عدد بیسکویت شکلاتی به آنها جایزه بدهند. گنجاندن بیسکویت های شکلاتی در رژیم روزانه بچه های چاق و بیش فعال توصیه نمی شود مگر با نظر پزشک معالج.خواص  

تاریخ نشر خبر: ۰۵ مهر، ۱۳۹۵